Koulusta oppimisen ympäristöksi — Työkaluja oppimisympäristöjen muutokseen
Kuuskorpi, Marko; Nevari, JuliannaTuotetiedot
Nimeke: | Koulusta oppimisen ympäristöksi — Työkaluja oppimisympäristöjen muutokseen | ||
Tekijät: | Kuuskorpi, Marko (Kirjoittaja) Nevari, Julianna (Kirjoittaja) |
||
Tuotetunnus: | 9789521364051 | ||
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Hinta: | 41,00 € (37,27 € alv 0 %) | ||
|
|||
Kustantaja: | Opetushallitus |
Sarja: | Oppaat ja käsikirjat 2 |
Painos: | 3. painos, 2021 |
Julkaisuvuosi: | 2018 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 108 |
Tuoteryhmät: | Oppaat ja käsikirjat |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | koulurakennukset, oppimisympäristö, suunnittelu, tilasuunnittelu, opetustilat, rakentaminen, kalusteet, pedagogiikka, oppiminen |
Julkaisu toimii oppaana koulurakentamisen ja koulun tilasuunnittelun parissa työskenteleville sekä oppimisympäristöjä kehittäville asiantuntijoille. Samalla seon kirjoitettu kaikille päättäjille, jotka haluavat ymmärtää oppimisympäristöjen muutosta. Tavoitteena on piirtää kuvaa tämän päivän koulusta, sen toimintakulttuurista, oppimisprosesseista sekä tila- ja kalusteratkaisuista.
Koulurakennuksen tilaaminen, tuottaminen ja käyttöönotto ovat harvinaisia tapahtumia suurissakin kaupungeissa ja organisaatioissa. Siksi kaiken olemassa olevan tietotaidon hyödyntäminen on tarpeellista. Koulun rakentaminen ei ole vain rakennustekninen prosessi vaan pitkäkestoinen yhteinen hanke, joka edellyttää poliittista päätöksentekoa, pedagogista osaamista ja laadukasta oppimisympäristösuunnittelua.
Uutta luovan kokeilukulttuurin juurruttaminen osaksi koulun toimintakulttuuri ja on tärkeä osa koulun uudistustyötä. Pedagogisten toimintatapojen uudistuessa, digitalisaation edetessä ja oppisisältöjen monipuolistuessa myös perinteisten opetustilojen on kehityttävä. Erilaisia vaihtoehtoja on runsaasti. On siis
lähdettävä selvittämään mahdollisuuksia ja sovellettava niitä omaan käyttöön. Samalla on hyvä tarjota käyttäjille aito tilaisuus kuvitella itse oppimisen tulevaisuus ja sen työympäristöt.
Koulurakennuksen tilaaminen, tuottaminen ja käyttöönotto ovat harvinaisia tapahtumia suurissakin kaupungeissa ja organisaatioissa. Siksi kaiken olemassa olevan tietotaidon hyödyntäminen on tarpeellista. Koulun rakentaminen ei ole vain rakennustekninen prosessi vaan pitkäkestoinen yhteinen hanke, joka edellyttää poliittista päätöksentekoa, pedagogista osaamista ja laadukasta oppimisympäristösuunnittelua.
Uutta luovan kokeilukulttuurin juurruttaminen osaksi koulun toimintakulttuuri ja on tärkeä osa koulun uudistustyötä. Pedagogisten toimintatapojen uudistuessa, digitalisaation edetessä ja oppisisältöjen monipuolistuessa myös perinteisten opetustilojen on kehityttävä. Erilaisia vaihtoehtoja on runsaasti. On siis
lähdettävä selvittämään mahdollisuuksia ja sovellettava niitä omaan käyttöön. Samalla on hyvä tarjota käyttäjille aito tilaisuus kuvitella itse oppimisen tulevaisuus ja sen työympäristöt.